vorhergehendes Konzert nächstes Konzert

07.11.2000, 20.00
Kulturzentrum bei den Minoriten, Graz

Marcel Worms - New blues for piano

Marcel Worms piano

1.Vaclav Kucera (Czech Republic,1929): Cryptoblues (2000) 5'
2.Igor Karaca (Bosnia, 1974): Horizons and Limitations (2000) 2'
3.Mladen Tarbuk (Croatia, 1962): Rebel's Blues (2000) 10'
4.Ulrich Rennert (Austria, 1960): Nu Blu (2000) 6' (UA)
5.Ana Mihajlovic (Serbia,1968): A Sad Smile Blues (2000) 4'30''
6.Deepak Ram (South-Africa, 1960): Give five (1991, rev.2000) 4'
7.Srdan Dedic (Croatia, 1965): All that Blues (2000) 4' (UA)
8.Tatjana Milosevic (Serbia, 1970): Buzzle (2000) 6'
9.Emil Viklicky (Czech Republic, 1948): Who's got the Blues? (1987) 4'

Pause

10.Cristoph Cech (Austria, 1960): Neubau 16 (2000) 3'30''
11.Jana Andreevska (Macedonia, 1967): Scattered Blues (2000) 4' (UA)
12.Christian Skokan (Austria, 1959): Blues x Wurzel aus Drei (2000) 8'
13.Vincent van Warmerdam (Netherlands,1956): Cradlerockin' Blues (2000) 3'
14.Dan Dediu (Romania, 1967): Ubu Blues (2000) 2'
15.Burton Greene (USA, 1937): Moldavian Blues (1994) 5'
16.Justino Chemane (Mozambique, 1939): Nganda Blues (2000) 4'
17.Hein Van de Geijn (Netherlands,1956): Bass Blues (1987) 4'30''
18.Michiel Braam (Netherlands, 1964): Worms is back (1998) 2'30''

Die Werke von Christoph Cech, Uli Rennert und Christian Skokan sind Auftragskompositionen von "open music".
Alle anderen Stücke wurden - mit Ausnahme der Kompositionen von Emil Viklicky and Hein Van de Geijn - im Auftrag von Marcel Worms geschrieben.
Alle Aufführungen sind Österreichische Erstaufführungen.

Blues - Versuch einer Charakterisierung
Obwohl sich keine endgültige Definition von Blues geben läßt, sind sich doch die meisten Jazzmusiker darin einig, daß die Fähigkeit Blues zu spielen eine Grundvoraussetzung für den Jazz ist. Offenbar gibt es charakteristische Elemente in dieser Musik, die noch nach mehr als 100 Jahren ihre Spuren im Jazz hinterlassen.
Die Entwicklung hin zu einer eigenständigen Form beginnt um 1880, aber erst 1912 konnte man zum ersten mal auf einem Notenblatt den Ausdruck "Blues" lesen und erst etwa 40 Jahre nach dessen Aufkommen gibt es erste Aufnahmen. Was wir mit Sicherheit wissen ist, daß sich der Blues aus den worksongs der Schwarzen entwickelte. Diese Lieder handelten meist von Armut, Rassendiskriminierung und unglücklicher Liebe.
Schon um etwa 1910 war die Form des Blues fixiert und wurde in Folge von allen Jazzstilen sowie der Rock- und Popmusik dankbar aufgegriffen. Jazz und damit der Blues drangen auch in die moderne klassische Musik ein.

Marcel Worms setzt sich schon seit vielen Jahren mit modern-klassischem Repertoire, das durch den Jazz beeinflußt ist, auseinander. Aufgrund der prominenten Rolle, die der Blues im Jazz spielt, ist es deshalb nicht verwunderlich, daß er eine Reihe zuerst holländischer Komponisten bat, für ihn Stucke zu schreiben, die vom Blues geprägt sind beziehungsweise diesen reflektieren. Die erste Serie dieser Kompositionen war 1996 fertiggestellt und wurde von ihm im BIMHUIS, der wichtigsten Jazzbuhne Amsterdams, uraufgeführt. Ab diesem Zeitpunkt steuerten auch Komponisten anderer Länder, in denen Worms gastierte, neue Werke bei. Im Moment umfaßt das Projekt circa 75 neue Blueskompositionen aus 25 verschiedenen Ländern, die einen bereits ziemlich umfassenden und diversifizierten Einblick geben, welche Bedeutung "Blues" für zeitgenössische Komponisten haben kann. Die Kompositionen lassen im Vergleich einerseits Rückschlüsse auf die Herkunft und musikalischen Traditionen der Komponisten zu, sind andererseits oftmals sehr persönliche statements zum Thema und weisen oft nur sehr periphere Verbindungen zum klassisch-traditionellen Blues auf, zumal Worms es den Komponisten natürlich freistellte, charakteristische Elemente des Blues aufzunehmen oder beispielsweise auf bestimmte Akkorde und Akkordfolgen zu verzichten. Ein Großteil der Werke ist auskomponiert, in einigen Fällen gibt es improvisatorische Freiräume.

Vaclav Kucera - Cryptoblues
"The main idea of this piece is to express the interaction between a quiet floating blues-like theme and agressive dramatic elements, which appear as a resulting contrast in developing this theme. The motivic substance of the whole piece as well as its entire frame in a manner of a short 'prologue' and a laconic 'epilogue' integrated with coda, is growing up from the cryptogram 'A-C-E-E flat (Es)' created from the name of Marcel Worms for whom I wrote this piece as a sign of my deep appreciation." (VK)

Igor Karaca - Horizons and Limitations
"This piece is dedicated to Thelonious Sphere Monk whose dynamic, singular piano style and the seemingly simple means of his tunes sometimes obscure the fact that he was a first-rate 20th century composer. 'Horizons and Limitations' is a short piano piece, with characteristic texture - abrupt and markedly spare vertical as well as horizontal. Chords will unexpectedly appear and seem to destroy the tonality with their inclusions of notes foreign to the chord and even to the scale. Monk employed a variety of musical devices to express irony in his works and all of these elements are also present in this piece: angularity, displaced rhythm and accents, a tough melody, spacing and, at times, extreme harmonic distortion. But, what's present in 'Horizons..' is no parody, but a humorous transposition of the completely new material into Monk's musical world." (IK)

Mladen Tarbuk - Rebel's Blues
"Blues, a specific state of mind caused by hypnosis of characteristic slow figures connected with melody, sung mainly in minor key, but with quarter-tone alterations ('blue notes'), which resemble deep, strange sighs. This blues became through the last century a world's heritage. There are always individuals, groups, nations, even races, that live oppressed in poverty, with no glance of hope for a better tomorrow. Blues is their universal language. The next step is rebellion: after apparent restraining from action, action comes by itself. Rebellion is direct consequence of blues, longing for things that no one can reach, trance of yet undreamed visions. At the end, usually dreams became violence-for the sake of justice new injustice is done, new blues begins. In such circle is composed also this composition: after shocking clusters it grows from sombre, blues atmosphere into irregular Allegro, the call for rebellion. Composition finishes in dark mood of beginning-nothing essential was achieved."(MT)

Ulrich Rennert - Nu Blu
"Ich bin bei meinem Stuck von zwei Grundideen des Blues ausgegangen, die mir auch in meiner Arbeit als Jazzmusiker wesentlich erschienen: Zum einen die erzählende Grundhaltung dieser Musik, die aus der Tradition der afrikanischen Wandermusiker kommt, die man heute noch etwa in Form der Griots kennt. Zum anderen die Eigenart der textabhängingen Grundform, die wir im Jazz sehr vereinfacht als das 12-taktige Formschema wiederfinden. Durch die Wiederholung und Bekräftigung eines ersten Gedankens geschieht hier die entsprechende Erweiterung auf drei statt zwei Satzelemente."(UR)

Ana Mihajlovic - A Sad Smile Blues
"'A sad smile blues' is composed on the theme from the old Belgrade song: 'If we had only met earlier'. The starting chromatic line from this theme and it's sequence in harmonic progression were the inspiring points in making a sort of blues atmosphere in this piece."(AM)

Deepak Ram - Give five
"This piece was inspired by 3 things: Take five (by Dave Brubeck), my association with the Brubeck family and the similarity between the blues scale and the Indian Raga JOG" (DR) In the middle of the piece an improvisation will be played based on this Ragascale.

Srdan Dedic - All That Blues
"Fascinating 12-bar harmonic progression has been a basis for the improvisation of the Blues-, Jazz- and other musicians for the last hundred years. In the composition 'All That Blues', the progression became the harmonic basis for five variations that use the elements of my experience with the contemporary music, and at the same time, contain a flavour of Blues. The variations are separated by a contemplative motive in the bass range." (SD)

Tatjana Milosevic - Buzzle
"The title 'Buzzle' is a mixture of the words 'Blues' and 'Puzzle'. It refers to the structure of the piece: it is a puzzle made up of original music and a few models taken from the author's favourite Blues pieces" (TM)

Emil Viklicky - Who's got the Blues
Last June I visited Prague and I had the pleasure to play there with the Czech composer and jazzpianist Emil Viklicky. This playing together inspired me to play his tunes more often.'Who's got the Blues' is close to the traditional Bluesstyle and will - after all the pieces you heard so far - probably put you back on the track of the original Blues.

Christoph Cech - Neubau 16
"Dieser Blues ist einem Haus gewidmet, einem Altbau in Neubau 16, welchen ich sah, bevor ich diesen Blues komponierte. Ich sah mein Haus und komponierte diesen Blues. Ich hätte ihn nicht komponieren können, hätte ich nicht zuvor ein Haus, mein Haus, einen Altbau in Neubau 16 gesehen." (CC)

Jana Andreevska - Scattered Blues
"When you asked me to write a blues piece for you, I had my doubts. It's not in the blues tradition to 'write a blues piece'. At the very moment when you write it down and expect someone to perform it for you, the real blues will disappear. So, it has already become quite a challenge for me to write down something that cannot be written (...) . My solution has been as foloows: I imagined having an already written blues piece and covering it with a blank sheet of paper with a lot of holes in it, so that what comes out of the blues piece, is in fact only what can be seen through the holes. The result is that finally, there is a lot of empty blank space between these holes, which will be mentally fulfilled by the performer and by the audience in so many different ways, so that they all create their own blues pieces out of mine. Thus my piece serves as a basis for as many improvisations as there are persons in the audience.This seemed enough legitimate for me to 'write down a blues piece'." (JA)

Christian Skokan - Blues x v3
"Der Komponist wählte den Titel Blues x v3' da es ihm ein Anliegen war, die starre Form und Stilistik des Blues aufzulösen, mit stilfremden Elementen zu vermischen und seine Grenzen zu sprengen. Teilweise witzig verarbeitet taucht das kurze Thema (bestehend aus 5 Tönen) immer wieder auf und das Werk mündet schließlich in einen ruhigen, durchführungsartigen Mittelteil, dem der Komponist ein 14-taktiges Harmonieschema zugrunde legte." (CS)

Vincent van Warmerdam - Cradlerockin' Blues
" 'Cradlerockin' Blues' is a lullaby without words. Originally composed on guitar in a 'fingerpicking guitarstyle' from the thirties, which was derived from ragtimepiano. Then it was translated back to the piano for Marcel Worms." (VvW)

Dan Dediu - Ubu Blues
"UBU Blues is a work I wrote for Marcel Worms and refers to the picturesque person of Ubu Roi. Alfred Jarry's theatre brings to the fore this monstrous and rapacious being, whose naivety and cruelty are now legendary. The musical fascination of Ubu has already left traces in the music history: the works of B. A. Zimmermann and K.Penderecki. My little piano piece could be seen as a sketch, a portrait 'in blue' of Ubu Roi." (DD)

Burton Greene - Moldavian Blues
For the American, Amsterdam based pianist and composer Burton Greene the idea of Blues refers as much to the old Bluessingers he heard in Chicago when he was a youngster as to the jewish folk music from Eastern Europe. His ancestors came from that part of the world, from Moldavia, and there the Blues is as much rooted as it is in America. In the 'Moldavian Blues' Burton Greene has managed to reach a natural synthesis of Blues and jewish klezmer muzic.

Justino Chemane - Nganda Blues
"This piece consists of two short melodies by Justino Chemane. They could be considered as simplified Blues: there are just 8 bars instead of 12 and only 2 of the 3 usual blueschords are being used. Last april I played in Southern Africa. In Maputo I enjoyed very much playing with 2 Mozambiquan jazzgroups including Celse Paco, a fantastic drummer. In the improvisation I try to express some of the impressions of this exciting trip."(MW)

Hein Van de Geyn - Bass Blues
"The idea behind the piece is a quasi two part voicing on the one part instrument which is the double bass. The accompanying part (to be played p or pp) is continually made 'inaudible' by a f or ff solo voice. The predictability of the accompanying part makes the listener have the illusion that this part continues while in reality it is simply absent for a moment. The contrast between the two parts in the sense of expression and loudness guarantees that the desired effect will be achieved. The performing musician has to switch very rapidly between the cool moving, soft grooving musician and the passionate energetic bursting musician ." (HVdG)
Hein Van de Geyn is a Dutch bass player who played with jazz musicians like Chet Baker and Deedee Bridgewater.

Michiel Braam - Worms is back!
"'Worms is back' is a short Boogie-Woogie." (MB) Michiel Braam is a well-known Dutch jazzpianist and bandleader.


Biographie Marcel Worms:
Der holländische Pianist Marcel Worms (1951) studierte am Sweelinck Conservatorium in Amsterdam bei Hans Dercksen. Nach seiner Graduierung (1987) setzte er seine Studien bei Alexandre Hrisanide und Hans Broekman fort, wobei er sich auf die Klavier- und Kammermusik des 20. Jahrhunderts spezialisierte. Frühe Klavierwerke Arnold Schoenbergs, die er erstmals im 'Icebreaker', dem Zentrum moderner Musik in Amsterdam, aufführte, oder das komplette Klavierwerk Leos Janáceks, das auch ein Stuck zu vier Händen beinhaltet, das Worms in Brunn entdeckte, zählen zu seinem umfassenden Repertoire. Sein Programm "Jazz in 20th-Century Piano Music", das er 1992/93 startete, wurde vom Radio in den ganzen Niederlanden übertragen und im Anschluß auf dem bekannten label BVHAAST als CD herausgegeben. Mit ihm gastierte Worms nicht nur europaweit, sondern auch in Nordamerika, Rußland, Südafrika und Indonesien. New York und Washington DC zählen seither zu seinen jährlichen Tourneefixpunkten. In der Saison 1994/95 startete Marcel Worms in Mondrians 50. Todesjahr ein weiteres Programm, das er "Mondrian and the music of his time" betitelte und für das zahlreiche Komponisten neue Werke beisteuerten. Die Washington Post schrieb daruber: "All this was virtuoso fare and Worms played it with joy, grace and, at times, humour that was contagious and captivating" - auf CD nachzuhören bei Emergo Classics. Auf demselben label erschien anschließend Francis Poulencs Gesamtwerk für Klavier und Blasinstrumente, auf BVHAAST 1996 Klaviermusik des französischen Komponisten Jean Wiéner. Das sich bis zum heutigen Tage ständig erweiternde Programm 'Blues for piano' folgte (Auffuhrungen u.a. 1999 beim bekannten North Sea Jazz Festival in the Hague), 1998-1999 beschäftigte sich Marcel Worms im speziellen mit Vincent van Goghs und Pablo Picassos Verbindung zu Musik. Beide Projekte liegen als CD-Einspielungen vor und stehen bei unzähligen Konzerten in ganz Europa, Sud- und Nordamerika, Israel, China und dem fernen Osten am Programm.

Diskographie:
*Jazz in 20th-Century Piano Music /BVHAAST 9403
*Jean Wiéner - Works for piano /BVHAAST 9614
*Francis Poulenc - Complete Works for piano and wind instruments (with 'Groupe des Sept') /Emergo Classics EC 3947-2
*Pictures at a Mondrian Exhibition / Emergo Classics EC 3935-2
*Pictures at a van Gogh Exhibition / Vermes Records 98-01
* Picasso and the Music of his Century / Via Records
* Blues for Piano (NM EXTRA)

Links
Marcel Worms http://www.euronet.nl/~mrworms/